Friday, January 31, 2014

Paleo- elustiil, mitte dieet.

Mul oli hiljuti arutelu ühe oma sõbraga, kes jälgib samuti söömist. Ta ei suutnud aru saada, et miks "ma ei suuda pooli valida" ehk siis miks ma ei vali otsest teed toorele veganlusele (mis on ilmselgelt "kõige tervislikum dieet üldse!"). Mitte ainult ei arvanud ta, et liha söömine on halb ja paha tervele ühiskonnale ja ümbrusele, on see ka täiesti kohutav sinu enda kehale. Terve aja kui ma istusin ja kuulasin tema vaatenurka sellest, noogutasin ma kaasa sellele, et paljudel juhtudel jah, loomade tapmine on moraalselt vastuvõetamatu paljudes tapamajades, aga peatasin ma ta seal, kus ta ütles, et liha on ühemõtteliselt halb sinu kehale. Muidugist oli see suurepärane näide sellest, kuidas toitumine muutub "religiooniks" ja meie kaks oleme lihtsalt 2 erineva uskumusega inimest vaidlemas kahe toitumiskultuuri üle ja ta polnud just õnnelik, mis poole peal mina "võistlemas" olen.

Asi on nii. Ma olen piisavalt empaatiavõimeline inimene ja usun, et paljud inimestel läheb hästi taimetoidulisel dieedil. Samas, osad inimesed ei tunne ennast häsi ilma loomse proteiinita olgu selleks siis kala, linnuliha, metsloomad, siga või veis. Ma olen näinud veganeid, kes on jäänud haigeks aastaid hiljem, kui pole söödud loomsetproteiini ja näinud, kuidas nad jälle oma sära taastavaid, kui hakkavad uuesti liha sööma. Samas tean ka inimesi, kes on varem olnud tõelised karnivoorid, aga on särama hakanud alles peale seda, kui inimene on lõpetanud liha söömise. Olen näinud mõlemaid lõppe ja kõike sealset vahepeal ja leian, et ei saa kõiki inimesi võtta üheselt, vaid, tuleb töötada igat inimest eraldi. Bio-individuaalsus tõepoolest on olemas. Minu arvates ei saa olla "üks toitumine sobib kõigile" suhtumist, sest me kõik oleme erinevaid. Pigem tasub leida endale hea "tervisetreener" või spetsalist, kes aitab sul välja uurida, milline metaboolne tüüp oled sina ja koostada sulle individuaalse toitumisplaani.

Mina isiklikult, jälgin 100% paleot talveperioodidel ja ka suvel, kuid suviti on menüüs rohkem aed- ja juurvilju. Ma arvan, et tuleks süüa intuitiivselt ja hooajaliselt ning see on ka meile loomupärasem.

Praegu aga räägiks hoopis PALEO plussidest/miinustest. Paleo on kindlasti madala süsivesiku sisaldusega toitumine, mis keelab sulle teravilja, kõik rafineeritud suhkrud, piimatooted ja isegi enamus kaunvilju. Kartuli tarbimist soovitan ma piirata, sh. ka bataat, kuid täielikult kartulist siiski loobuma ei pea, piirama aga kindlasti.

Paleo pooldajad usuvad, et meie kehad ei arenenud edasi sellest ajast, kui olime jahimehed/korilased ning meie tervised hakkasid nõrgenema peale seda, kui tekkis põllumajandus (ja nende saadused).

PLUSSID: 
Ma armastan paleo põhimõtete puhul seda, et rafineeritud suhkur ja jahud on meie jaoks sama laastav nagu on seda heroiin. Jah, just nii ütlengi, sest see on tõsi. Rafineeritud suhkur ja jahud on põhjus, miks inimesed on kehvade tervistega ja neid tuleks kindlasti vältida. Ma tean, et räägin ka toiduainete mõõdukast tarbimisest, aga fakt on see: enamus inimesi, kes söövad suhkrut ja jahusid, ei saa lihtsalt neid süüa natuke. Nad lähevad alati "all the way down" ja söövad liiga palju. Sellepärast ongi need ained sama halvad, nagu heroiin. Nad tekitavad sõltuvust! 

Teine asi, millest ma vaimustuses olen, on teraviljade elimineerimine. See on samuti vastuoluline, kuid me jõuame sinnamaale peagi. USDA (U.S. Department of Agriculture) usub, et kõikide dieetide põhi peaks olema just teravilja tooted, samas nii paljud meist on gluteenitalumatud ja allergilised selle vastu. OK, on inimesi, kes oskavad tervilja õieti kasutada, kuid neid on vähe. Enamus söövad teravilja siiski küpsetiste sees, kookides, küpsistes ja paljudes sellistes toitudes enamasti veel koos suhkruga. Tänapäeva nisu on muundatud, see sisaldab "super kleepuvaid" gluteenitüvesid, mis tekitavad aga kroonilisi põletikke ja immuunreaktsioone enamustele inimestele kes seda tarbivad põhjustedes soole malabsorptsioone, "lekkiva soole" sündroome ning on tihtipeale põhjuseks ka kilpnäärme ja muude autoimmuunsushaigustele, samuti võib see kahjustada viljakust. Seega- 1:0 Paleo kasuks, kuna teravili on keelatud.

Kolmandaks, paleo välistab piimatooted. See on hea võimalus neile, kes kannatavad laktoositalumatuse all, sest enamus lääne tsivilisatsioonist joob pastörieeritud, homogeniseeritud, halbadest bakteritest täidetud piima, ensüüm puudub ja sisuliselt on tänapäeva töödeldud piim surnud. Seda sellepärast, et enamus gigantlautade pidajad söödavad oma lehmi viljaga. Seega, piimatoodete eemaldamine oma menüüst ei ole halb asi.

Kokkuvõtteks, paleo eemaldab sinu menüüst eelnevalt töödeldud toidud ja poolfabrikaadid. Enamus sedasorti "toite" on täis soja isolaate, kunstlikke koostisosasid, rafineeritud suhkruid, jahusid ja muid "jälkusi".

MIINUSED:
Enamasti ei ole paleoga lubatud oad. Kuigi mulle ei meeldi, et enamus poes müüdavatest ubadest on purgitatud ja läbitöödeldud, on nad siiski suur proteiiniallikas, on kõrge B-vitamiini, mineraali ja kiudaine  sialdusega. Kui nad on õieti valmistatud: leotatud eelnevalt mitmeid tunde või mis veel parem- enda kasvatatud ja korjatud, siis on nad tegelikult väga hea toiduallikas. Ja mis veel.. Nad on väga odavad muutes söömise lihtsaks ja rahakoti sõbralikuks! Neid saab valmistada väga mitmekülgselt. Neist saab teha chillit, suppe, dippe- sa vaid nimeta! Siinkohal on taevas piiriks. Ma ei näe eriti põhjust, miks oad ei peaks olema kaasatud tervislikku toitumisplaani.

Edasi. Osad paleo retseptid on liiga liha-kesksed samas keskendumata loomseproteiini tähtusele kust on see saadud.  Kvaliteetseimad lihad tulevad muidugi rohutoidulistelt/vabapidamiselt peetud loomadelt, veel parem- metsikutel loomadelt. Samas osad paleopooldajad lähevad lausa nii kaugele "lihahullusega", et söövad poest ostetud halvakvaliteedilist peekonit (kasutades seda võileival leiva asemel) ja sinna joonistaks mina ka joone. Eelkõige kvaliteet, mitte kvantiteet.

Kuna paleo on süsivesikuvaene dieet, siis puuviljad ei ole absoluutselt keelatud, aga kaalulangetamiseks neid ei soovitata kõrge süsivesikusisalduse tõttu süüa. Ma olen nõus, et liigselt süües on see suur koorem mu insuliinitasemele, võib siiski (ma lausa soovitan seda) 1-2 puuvilja päevas endale kindlasti lubada. Nagu ma ütlesin ennem, siis ma usun hooajalisse toitumisse. Ma eriti ei usu mustikate söömisesse jaanuaris, kuid üks hea kodukasvatatud õun või pirn on küll väga teretulnud. Üldiselt ei söö ma talvel eriti palju puuvilja, kui see pole just enda kasvatatud ja hoiustatud kuid suviti ma lähen täiesti hulluks, kui valmivad kõik ploomid, kreegid, suvemarjad jne! Me pole pooltki nii karvased, kui inimesed olid kiviajal, me suudame panna kokku sõnu lauseteks, me suudame tehnika abil minna isegi kuule. Ma usun, et oleme siiski nii palju arenenud selle ajaga, et puuvilja/marju endale hooajal lubada "is a must". 

Lõpetuseks. Paleo-dieet on elustiil, mitte dieet. See on toitumine, mis nõuab (nagu ka kõik teised toitumisplaanid) suurt pühendumust. Kui sa suudad lahti öelda teadmata toiduainesisaldusega sünnipäevatordist ja juustust, siis PALEO on just sinule!

7 comments:

  1. Väga äge, et sa oled midagi sellist endale põhjalikult selgeks teinud :) Tavaliselt inimesed kuulutuvad niisama ja ei teagi lõpuni välja, mille järgi nad toituvad või ei toitu.
    Kuna ma ise olen õppinud füsioloogiat, siis minu jaoks need süsivesikute nullivad dieedid ei meeldi. Ainult meie aju vajab 100g suhkrut päevas. Samas peaks pöörama muidugi tähelepanu KUST see suhkur tuleb. Puuvili on sealjuures kindlasti kasulik. Kaalulangtuse poole pealt saab seda muidugi vähendada poole võrra, sest teise poole võib siis keha sünteesida varudest. Ka isiklikult tunnen, et mul hakkab füüsiliselt väga paha, kui söön alla 50g süsivesikuid. Aga ka see võib olla individuaalne.

    Mis puutub taimetoitlusse, siis minu ja mu ema puhul on väga hea näide, kuidas kaks eriusku inimest koos eksisteerivad :P Mu ema on taimtoiduline ja mina ei kujuta jälle lihata elu ette. Mingi hetk proovisin ilma, aga no ei olnud asi õige enesetundes. Nüüd on nii, et tema ostab mulle liha kui külas olen ja mina talle liha ei paku :P Ja kumbki ei ürita üksteist ümber veenda. Aga on palju neid kes seda üritaks.

    Enivei, jälgin huviga su blogi, sest erinevad vaated ainult rikastavad :) Huvitav ka. Äkki saan inspiratsiooni ja saan oma 7 lisakilost ka kunagi lahti :P Hehe... Olen seda juba aasta lootnud, aga paraku on nii et ainult teooriast ei piisa :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aitäh ja hea meel, et Sulle huvitav lugemine oli :)

      Ma ei viitsi üle kirjutada, copyn paleo.ee lehelt: Vaatame. Selleks, et ketoos sinu kehas kenasti tasasel tulel podiseks, hoiaks aju töös ja muud koed õnnelikud, on vaja umbes 120-130 grammi süsivesikuid.

      Kui sa sellest aga veelgi vähem tarbid, ütleme näiteks vaid 60-70 grammi, peab su maks selle puuduva 60 grammi ise tootma.

      Ja ketoos muudkui podiseb, taustal rasva sulatades.

      Vot selline lugu. Kaalulangetamiseks soovitatakse kolmandik kuni pool tarbitud SV hulgast vähendada, ehk siis u. 65-80grammi süsivesikuid selleks, et kaal langeks. Ja tegelikult on nii, et väga raske on neid süsivesikuid täis saada, kui puuvilja ei söö :)
      Täna igatahes olid mul võõrutusnähud, aga sellest kirjutan uues postituses :)

      Delete
  2. Mis piima puutub, siis... töödeldud piim ei ole tegelikult üldse nii kole nähtus kui arvatakse. Pastöriseerimine hävitab meile kahjulikud bakterid (mitte ei ole piim nendega peale seda täidetud??) ja homogeniseerimine muudab piimarasva osakeste suurust, aga mitte nende koostist. Põhiline piima toiteväärtus seisneb piimavalgus sisalduvates aminohapetes (seal on olemas kõik inimesele vajalikud asendamatud aminohappeid), samuti nt suures kaltsiumisisalduses.

    Probleem piimatoodete tarbimisel on pigem selles, et piim on "mõeldud" imikutele (ja see ei olnud teisiti ka kiviajal), aga mitte täiskasvanud inimestele, kelle organism enam laktaasi nii intensiivselt ei tooda ning seetõttu piimatoodete seedimisega enam hästi hakkama ei pruugi saada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jah, sul on õigus. Piim ongi mõeldud imikutele.Rinnapiim. Küll aga mitte lehmapiim.

      Delete
    2. Lehmapiima on biomeditsiini uurimustes seostatud rohkem kui 50 terviseprobleemiga, kuid immunsüsteemist tulenevate neuroloogiliste probleemidega on seda siiani harva seostatud. Siiski ei ole eelpoolmainitud uuring esimene, mis toob välja piima võimaliku kahju immuunsüsteemile ja kesknärvisüsteemile. On hästi teada, et piim suurendab I tüüpi diabeedi riski, mille puhul autoimmuunreaktsiooni tõttu hävivad insuliini tootvad kõhunäärme rakud. Ka on kinnitust leidnud, et raseduse ajal lehmapiima tarbimine suurendab riski, et beebil on allergiaid. Kuigi homogeenimata toorpiim on kahtlemata parem kui poelettidel leiduv, ei ole ka see ohutu, kuna lehmapiim ei ole inimeste jaoks evolutsiooniliselt sobiv. Molekulaarsel tasandil on leitud tõendusmaterjali selle kohta, kuidas piima ja nisu valgud võivad pöörata molekulaarse mimikri mehhanismi teel immuunsüsteemi meie enda keha vastu. Mitmed uurimused on näidanud, et multiskleroosi tekkemehhanismides ja autismi puhul võivad võtmerolli mängida lehmapiima valgu vastu tekkivad antikehad.

      Delete
  3. Jaa, seda muidugi, et piimal ja piimal on vahe, ja loomulikult on igale liigile kõige sobivam sama liigi poolt toodetud piim. Pidasin lihtsalt üldisemalt silmas seda, et täiskasvanutele ei olegi piima tarbimine loomulik, ükskõik mis liigilt ta siis pärit on. :)

    Igasuguste uuringute suhtes muidugi tasub alati skeptiline olla - nt mitmed need lehmapiima immunoloogiliste probleemidega seotud järeldused on teiste uuringute põhjal ümber lükatud jne. Katsu siis arvata, kes õigust räägib ja kes mitte.

    Aga lõppkokkuvõttes arvan täpselt samuti, et inimese organism ise annab kõige parema hinnangu meie toitumisharjumiste kohta, kui ainult oleks rohkem neid, kes seda kuulata suvatseks. (Ma ise joon piima ja olen vist suhkrusõltlane ka, nii et ilmselgelt nende hulka ei kuulu... :D aga võib-olla kunagi võtan ennastki käsile)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jah, sul tuline õigus, et tasub nende uuringute suhtes skeptiline olla. Sama tegelikult ka ju arstidega- osad soovitavad üht, teised laidavad. Eks tulebki igale asjale leida individuaalne lähenemine :)
      Mulle isiklikult on piim alati tekitanud vaevusi (eriti jäätis, jooksen siis terve õhtu vetsu vahet). Kunagi pidasin kefiiridieeti :D Jõin iga päev 2 pakki kefiiri. Jama oli aint selles, et ma ei saanud kodust WC potilt eriti kordagi lahkuda. Kilosid kadus muidugi meeletult :D Aga tulid sama kiirelt tagasi ka. :))

      Delete